fredag 23 juli 2010

Robin Hood

Måndagen bjöd på ett efterlängtat biobesök eftersom vi äntligen tog oss tid att de den nya versionen av Robin Hood med allas vår Russel Crowe i spetsen. Förväntningarna var ganska neutrala eftersom filmen fått både ris och ros från olika håll. Vad jag visste var dock att jag inte skulle bli helt besviken - det är en omöjlighet att misslyckas med en film som innehåller Russel Crowe, stora arméer, svärd och hästar...


Russel Crowe i färd med att avrätta någon som säkert förtjänat detta...

Nu behövde jag aldrig oroa mig för att bli besviken. Filmen bjöd på härlig action i kombination med en story som höll hög klass redan från första scenen. När eftertexterna sen rullade kändes storyn än mer komplett. Då lyckades filmen skapa en brygga till den version av Robin Hood som filmatiserats ungeför 18.000 gånger och som vi kan se på julafton varje år...

Slutsats då: Ett verk som detta kan inte få något annat än ett högt betyg. Förvisso kändes en del scener som hämtade direkt från Gladiator, men i mina ögon är det bara bra. Gladiator är ett mästerverk som borde gå på bio igen bara för att fler ska få chansen att se den! Robin Hood får iallafall 8/10 A i betyg. (Det hade blivit nio om Russel fått styra arméerna genom hela filmen, men man kan inte få allt...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar