söndag 13 juni 2010

Pirates...?


Pirates! - en klassiker bland spel!

Fick ett ryck idag. Plötsligt blev jag sugen på att spela den lysande remaken av Sid Meiers mästerverk Pirates! Problemet är bara att jag inte äger spelet. Då passade det bra att jag var utanför en spelaffär som jag glatt skuttade in i.

Jag skummade hyllorna med PC-spel efter denna klassiker. Inget napp. Jag blev inte särskilt förvånad, eftersom spelet kom ut 2004 och inte kräver 6000 GB grafikkort för att spelas, men tänkte ändå fråga om det. Måste ju ta alla chanser. Bakom disken står en finnig yngling som jag rådfrågar.

"Hej!", inleder jag.
"Hej...", svarar ynglingen.
"Jo, jag undrar om ni har Pirates..?"
"Pirates..? Pirates..?", svarar han och ser fånig ut.
"Exakt. Pirates. Remaken. Klassikern!", menar jag.
"Till..?"
"Till PC", säger jag.
Ynglingen tittar på mig och börjar knappa på sin display.
"Det kan jag inte tänka mig", säger han innan han fortsätter; "Och OM vi har det kan jag inte tänka mig att det kostar mer än 99 kronor..."
"Jaha... och..?", svarar jag.
"Nej, vi har inte det", säger han lite föraktfullt.
"Tack iallafall", säger jag och vänder på klacken samtidigt som jag känner att denna finniga, fjuniga yngling just förnedrat mig och klassikern Pirates!

Bäste yngling; OM du mot alla odds skulle läsa detta så ska du veta hur många människor som lagt ner massivt med timmar på denna klenod. Du ska vara oerhört försiktig när du uttrycker dig på detta sätt. Du talar med en veteran som varvade Legend of Zelda medans du fortfarande hade napp i käften. Jag knäckte Pirates! till min Amiga med usel grafik och dåliga kontroller. Bara för att jag inte vill spela Call of Duty eller Counterstrike med dig och dina vänner på dreamhack så ska du inte se ner på det jag vill ha! Respektera veteranerna! Utan oss hade ni inte haft några konsoller att leka med idag!

Nu ska jag beställa Pirates! (för 99 kronor) från någon mer välsorterad butik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar