fredag 11 februari 2011

Data eller dator?


Om du gillar att jobba med data kan du söka jobb hos ITResurs...

Om man söker i arbetsförmedlingens Platsbank så får man idag upp 578 träffar på ordet "datavana". Detta innebär att det finns 578 företag som söker personer som har denna egenskap.

Ingen av annonserna (som jag kollat igenom) berättar vad det är för typ av data man måste vara van vid. Är det så att du måste ha jobbat med att föra in data i program eller ska du kunna läsa rådata? Kan inget av dessa 578 företag utveckla vad de menar. Jag förstår inte...

Tillsvidare håller jag mig till jobben som kräver datorvana. Datorer kan jag och jag tycker dessutom det är ganska kul. Men data... nä, det är hemskt tråkigt!

1 kommentar:

  1. Ack ja, platsannonser är egentligen påfallande ofta "knepigt" skrivna. När engelskan tagit allt större utrymme här i landet blir allt fler inte två-språkiga, utan halv-språkiga x 2. Som jag ser det ...

    SvaraRadera