söndag 10 april 2011

Projekt lekstuga - Del 1

Egentligen borde detta vara del två eftersom jag började på dotterns efterlängtade lekstuga redan förra hösten. Då hann jag med grunden - bokstavligt talat.

Hösten 2010 grävde jag ner sex stycken betongfundament som stugan ska vila på. Egentligen knappt en början, men ändå en viktigt del då det åtminstone fanns NÅGOT som visade att det skulle byggas på platsen. Jag visste även att dottern skulle ligga på mig hårdare om hon ständigt blev påmind av dessa fundament.

Oavsett när jag började så får detta räknas som byggdag 1. Jag har under vinterns lopp ändrat strategi lite. Från att ha varit fast vid att bygga efter en ritning med allt virke beställt enligt mallen i ritningen så har jag nu bestämt att jag ska använda det virke jag har så mycket det bara går. Dessutom ska det byggas på "fri hand", dvs. jag bygger lite som jag känner för. Grejen är nämligen att vi med vårt hus även fick en massa virke av blandad sort och kvalitet. Visst, en del lär jag få köpa, men jag ska försöka hålla mig till det så mycket som möjligt.

Nu är iallafall det första delen på plats. Ramen av syllen är uppmätt och färdigsågad. Bilder kommer inom kort. Jag vill ha detta skrytbygge(?) dokumenterat för alltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar