torsdag 25 augusti 2011

Hjälp mig med ekonomin!

Kära vänner,

Jag skulle behöva lite hjälp från någon som är kunnig inom ekonomi och marknadsföring. Här är mitt problem:

Mitt företag heter SUUR. Vi tillverkar sugrör som suger automatiskt. Jag har fyra anställda och en gång i tiden gick affärerna väldigt bra. Men nu finns det ingen efterfrågan på mina sugrör längre eftersom andra tillverkare skapar mycket bättre och mer eftertraktade varianter. Faktum är att det går så pass dåligt att jag inte ens har några orders alls. Inga pengar trillar in så jag kan inte betala mina underleverantörer som därmed inte levererar råvaror till mig. Mina anställda har inget att göra så jag har skickat hem dem med full lön.

Men oavsett om de är hemma eller i fabriken så kostar de pengar och jag har inga pengar. Vid den senaste löneutbetalningen uppdagades detta av lokalpressen som slog upp det och mitt företag förknippas nu med misslyckande och vanskötsel. Trots detta lyckas jag, tack vare min karisma, övertyga en investerare att låna ut pengar till mig så att jag precis kan betala de redan försenade lönerna till mina anställda samt en blygsam bonus till mig själv. Dock kan jag FORTFARANDE inte betala underleverantörerna och därmed fortsätta producera sugrör och därmed tjäna pengar.

Nästa månad upprepar jag samma procedur med ett desperat hopp om att någon ska upptäcka hur bra mina sugrör är eftersom jag måste sälja för att tjäna. Men vid det här laget är mitt företag redan utdömt, numera av riksmedia, och många återförsäljare har slutat sälja mina sugrör eftersom 1) ingen vill ha dem och 2) mitt märke knappast är hett längre.

Hur ska jag gå vidare? Eventuella tips kan med fördel mailas till mig… eller förresten… maila till
saabdirect.se@saab.com istället. Jag tror att de skulle uppskatta lösningen på detta ÄNNU mer än jag…

Saab och Suur - två företag med snarlik ekonomi...

AB 1
Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar