tisdag 10 maj 2011

Ärlighet varar längst!

Märkte idag en stor skillnad mellan Holland (där jag för tillfället befinner mig) och gamla sköna Sverige. Här är folket ärligare och rakare! Vad baserar jag då denna ytterst personliga reflektion på? Jo, här kommer min story.

Under gymnasietiden slog jag ihjäl många håltimmar och långluncher i centrala Malmö. Titt som tätt stötte jag på uteliggare/alkoholister som bad om pengar "till en bit mat...". Den stående frågan jag hade till dessa tiggare var "Ska du verkligen köpa mat?" med ett krystat "Ja..." till svar. Självklart förstod jag att de skulle köpa sprit för pengarna och brukade följdaktligen ge en krona eller två på sin höjd.

Idag mötte jag en man i 30-årsålderna på gågatan i Nijmegen. Han kom fram och började prata med mig på holländska men bytte artigt och snabbt till engelska när jag sa att jag inte förstod. Han bad om några cent till "något starkt att dricka". Jag tittade på honom, lite frågande och avvaktande. Då klämmer han ur sig "I´m just a poor and thirsty alcoholic that really need a drink..."

Jag frågade om han var säker på att han verkligen skulle dricka mer och då hans svar var jakande så fick han min växel. Typ 3 euro - nästan 30 spänn!

Så mycket har de ljugande alkoholisterna i Malmö aldrig fått av mig. Men denna herre fick det. Dels för att jag tyckte synd om honom och dels för att han var så jävla ärlig!

1 kommentar:

  1. Du kunde väl bjudit in honom över natten med,stackar'n behövde ju sova i en säng och sedan
    kunde ni dela på den flytande frukost som var kvar.....

    SvaraRadera