tisdag 13 september 2011

Zelda förr och nu!

Det fanns en tid då Zelda var det ultimata äventyret när det gällde TV-spel. För att kunna spela dessa mästerverk var jag beredd att göra det mesta. Oavsett om det handlade om att bränna en årsinkomst av veckopeng på en guldfärgat kasett till Nintendo 8-bit eller om jag fick nagga på sparkontot för att köpa en ny konsol tillsammans med spelet. Zelda skulle jag äga - punkt slut.

Men för någon upplaga sedan hände något. Suget släppte och i nuläget kittlar det inte ens lite när jag ser bilder på det nya Zeldaspel som är på gång.

Frågan är om detta beror på att jag blivit äldre (kanske rentav GAMMAL) eller att spelen helt enkelt inte håller samma fängslande klass längre.

Har du någon teori?


Zelda i sitt bästa format!

Länk 1 2

2 kommentarer:

  1. Jag tror att problemet är att spelen i Zelda-serien till så pass stor del bygger på vad som redan gjorts. Karaktärerna man möter är oftast exakt samma karaktärer som fanns i den tidigare utgåvan, alternativt är det samma karaktärer men förklädda på något sätt. Föremål man hittar ska användas på precis samma sätt som de användes förra gången, och nya föremål är sparsamt inblandade. Detta gör att det blir alldeles för få nya utmaningar för rutinerade spelare, som i princip kan klara de nya spelen enbart genom att komma ihåg hur de gjorde i de tidigare.

    Med det sagt så tror jag att det är en enormt svår sits man har som Zeldas skapare. Å ena sidan vill folk ha nyskapande och utmaningar, å andra sidan så vill gamernördar behålla Zelda-känslan, då det är en av de äldsta och kraftigaste ikoner som finns inom spelvärlden. Att gå för långt ifrån det vi redan känner till kommer förmodligen innebära mindre lönsamhet för de nya spelen.

    Personligen hoppas jag på en nytändning med Skyward Sword. Som jag förstår det har de jobbat mycket på stridstekniken med WiiMotionPlus, och om det håller vad det lovar så tror jag att även de vanliga striderna kommer vara intressanta och givande.

    SvaraRadera
  2. Kloka ord, Stefan. Jag hoppas verkligen du har rätt. Skyward Sword bådar gott... nu måste jag nästan skaffa ett WII...

    SvaraRadera