fredag 16 april 2010

Jag vill inte välja!

Jag tillhör skaran människor som har dålig fantasi när det gäller presenter. Eller, detta är egentligen en sanning med modifikation eftersom jag ibland kommer på de mest briljanta och passade presenterna till nära och kära, men oftast är jag fantasilös. När jag hamnar i detta fantasilösa vakuum så gör jag ofta det lätt för mig och köper ett presentkort - en present som förvisso är bra (jag gillar själv att få det) men trots allt ganska fantasilös.
En fördel med att ge bort presentkort är att jag slipper välja vad jag ska köpa. Ska hon ha en rosa tröja eller en lila blus? Ska han ha NHL 2010 eller kanske FIFA 2010. Jag väljer helt enkelt bort valet när jag ger bort presentkortet. Eller åtminstone så lämpar jag över det på mottagaren.

Med detta i åtanke blev jag ganska paff när jag idag skulle köpa ett presentkort i födelsedagspresent. Jag klev glatt in på H&M och sa till expediten att jag ville ha ett presentkort på 200 kronor. Knappt hinner jag börja le åt de stackare som slets mellan hopp och förtvivlan när de skulle VÄLJA vilka kläder de skulle köpa förrän expediten med ett leende sa; ”Jaha… och vilket presentkort vill du ha?” Jag tittade frågande på henne. ”Tvåhundra…”, sa jag förvånat. ”Nej, men VILKET vill du ha”, sa hon igen och pekade på ett helt STÄLL med kort och kuvert. Alla kort hade olika färger och olika layout. Helt plötsligt hade mitt enkla val blivit svårt. Jag tänkte på vem som skulle ha det och tittade på korten. Tänkte lite till. Kollade korten. Det tog inte många sekunder, men fler än jag räknat med. Tillslut fick jag tag i ett (som jag inte ens minns hur det ser ut i skrivande stund) och kunde därmed betala och ge mig iväg.

Med dessa rader vill jag ge dagens ris till H&M för detta svek. Jag betalar för att slippa valet och kvalet. Om jag ska välja trots detta vill jag ha rabatt!


Ett av många presentkort från H&M...

1 kommentar: