onsdag 7 april 2010

Joe - en oväntad hjälte!

Såg MFF - Halmstad på PPV igår. En match som för mig blev en besvikelse innehållande ett lag som inte ville spela fotboll och ett som inte kunde spela (tillräckligt bra). Följdaktligen blev det också ett tråkigt poängtapp för MFF när tillställningen slutade 1-1.

Den stora behållningen var dock lika oväntad som imponerande. Följande utspelade sig:

Med bara minuter kvar av första halvlek går Halmstad till anfall och lyckas med en snabb omställning få fram bollen till en vackert djupledslöpande Joe Sise. Sise lyckas få med sig bollen med handen - tror alla, inklusive jag, domare och åskådare. Han blir avvinkad men hinner ändå lägga in bollen i Malmös mål varpå han varnas. Jag, och alla andra, tycker att det känns ganska patetiskt när Joe själv försöker visa för domare och omvärld att bollen inte tog på handen utan på hakan. Reprisbilderna visar dock att han hade rätt. Bollen tar inte på armen, utan den tar helt korrekt på hakan.


Joe Sise firar ett av sina mål i HBK - igår borde han kanske ha firat ännu ett...

Bara minuter senare, i pausen, intervjuas den felaktligt anblåste Sise och får frågan hur han såg på situationen. Döm av min förväning när killen, nästan med ett leende, säger; "Det är sånt som händer... domaren gör fel ibland. Det gör vi spelare också, så det är helt naturligt." Jag blev helt stum. Vilken distans! Vilken sympati. Jag menar, cirka 99% av alla andra spelare hade gett domaren en verbal avhyvling i media. Speciellt i stridens hetta och kanske lite extra när domaren heter Martin Hansson - en man som haft lite svårt med just hands på sistone.

Det är inte ofta jag som himmelsblå fanatiker erkänner en motståndares storhet, men här måste jag göra det. Joe Sise - vilken hjälte! Med en sån inställning är du välkommen att spela i Malmö FF vilken dag som helst - (fotbolls)världen behöver fler som dig!

...fast jag måste göra ett tillägg, himmelsblå som jag är. Om domarens signal inte hade ekat innan dess att Sise fick lägga in bollen i mål så tror jag Dahlin hade räddat den...

1 kommentar:

  1. Mooorning Anders, har du planerat något gott för lördagen? Jag ska fira min bror som fyller 26 idag - har dog presentkaos, så jäkla svårt med vad man ska ge bort :/

    SvaraRadera