lördag 11 september 2010

Jag skiter i det!

Jag skiter i att MFF tappar viktiga poäng mot tabelljumbon Åtvidaberg!

Jag skiter i att MFF tappar en 2-0-ledning mot seriens sämsta lag!

Jag skiter i att HIF slår Gefle!

Ovanstående tre faktum är sanningar med viss modifikation. Självklart hade jag mått betydligt bättre om MFF vunnit mot Åtvid. Om 2-0-ledningen blivit ÄNNU större och om HIF hade torskat mot Gefle. Men dagen blev inte riktigt som jag ville. Jag får väl vara stor nog att ge Åtvid cred för sin insats och försöka se charmen i att bottenlag kan skrälla mot topplag. Alla lag gör, oavsett tabellposition, bra och dåliga insatser. Idag var MFF dåliga. Åtvid var tillräckligt bra för att störa ett nervöst Malmö.

Vad jag dock inte kan skita i är att en (och en halv) aktör rubbar NÄSTA match redan nu. Den ena personen är självklart domare Mattsson från Karlstad. Herr Mattson hade ingen bra dag när han inledde sin kavalkad av missar med att ge Daniel Larsson en varning efter att ha tappat balansen och ramlat in i Åtvids spänstiga målvakt. Vem som helst kunde se att Larsson försökte stanna, men tappade fotfästet och föll olyckligt. Här borde varningen (om den nu skulle vara någon...) gått till målvakten istället för sitt oerhörda överspelande efter smällen. Smärta av den kalibern som han såg ut att känna går inte över så snabbt som den gjorde på honom. Varningen innebär att Larsson nu missar superderbyt och seriefinalen mot HIF.

"Jag såg dig nog - smaka på detta!"


Herr Mattsson fortsatte sen sin uppvisning i inkompetens när han gav den blonda svanen i Åtvid straff för en liten axelklap från Yago. Detta krönte han i den 90:e minuten när han varande Agon för en tackling som kändes oerhört harmlös. Detta var Agons andra varning och således blev det även rött kort. Ingen Agon heller i supermatchen på onsdag.

Den halva personen som får ta skuld i detta är dock, i mina ögon, just Agon. Även om varningen var billig så är det onödigt att ens genomföra tackligen i det läget i matchen eller i den positionen på planen.

Men jag känner ändå en optimism inför onsdagen. Känner på mig att något stort är på gång. Utan de två ordinarie anfallarna måste MFF nu satsa på oprövade kort. Troligen kommer Dardan få starta tillsammans med Molins. Kanske blir det Dardans stora genombrott... eller blir det någon annan som får bli hjälte..?

Tiden lär avgöra detta, men jag tror som sagt att det fanns en mening med detta. Nu håller jag bara tummarna för att meningen inte är att HIF ska vinna matchen utan att det är något större än så som är på gång... Kom igen nu, MFF!

Relaterat:
AB 1 2
Expressen 1 2
Sydis 1
Skd
Hd

2 kommentarer:

  1. Tsss... var domaren elak? Filmade de lömska motståndarna ( det gör ju aldrig MFF-are)?
    Var det motvind, sol i ögonen? motgräs...nä, det var ju konstgräs..

    MFF ska vara glada att de fick en poäng med sig hem!!!

    Nu kommer ÅFF!
    (Stefan N)

    SvaraRadera
  2. Snälla Stefan, jag ÄR tacksam för poängen. Jag är nöjd med att MFF får en poäng i just matcher som denna. Laget spelar uselt och ÅFF var bra.

    Om du hade läst vad jag skrev så hade du sett detta. Kritiken handlade om taskig känsla från domaren (med kortleken) och mot Agon som gjorde en onödig sak.

    Om ÅFF har jag inte ont att säga, utan önskar er lycka till i Superettan nästa säsong!

    SvaraRadera