lördag 29 januari 2011

Det kostar att ligga på topp!

Läser i dagarna om den "ekonmiska krisen" i Malmö FF. Bokslutet för 2010 blev värre än vad någon kunnat ana. Minus 30 miljoner talas det om... tidigare har den siffran uppskattats till minus tio miljoner.

Jag har ingen aning om vad som hänt i klubben, men jag är har mina tankar om vad som borde göras för att få saker och ting på rätt köl.

* Jag är säker på att ett stort kapital är kopplat till den nya, fina arenan. Då arenan är ny så kommer det säkert tid innan den kommer generera pengar.

* Svenska fotbollsförbudet måste omfördela pengarna i svensk elitfotboll för att premiera toppklubbarna. De lag som vinner matcher och drar publik ska ha större del av kakan. Om ambitionen är ett lag i CL så måste vi sluta vara så jante! Självklart ska MFF, AIK och Göteborg ha mer pengar för TV-rättigheter än vad Gefle och Kalmar ska ha. Storlagen kommer alltid locka mer pubik och intresse.

* MFF får kolla över alla utgifter. Nu är MFF inte ensamma om att vinna SM-guld och sen ändå ha svårt med ekonomin, men årets MFF-trupp känns ändå relativt "billig" vilket för de 30 miljonerna än mer svårbegripliga.

I övrigt tycker jag det är kul att läsa kommentarer som "Men vad hände med Zlatanpengarna?" på diverse forum. Zlatanpengarna finns säkert kvar. MFF har inte SKULDER på 30 miljoner utan gick back 30 miljoner 2010. Det är en enorm skillnad...

Inte heller tycker jag att kommentarer som "Men detta hade hänt varje år om de inte sålt spelare" är relevanta. Fotboll på hög nivå innefattar spelarförsäljningar och säljer man någon så är det klart att dessa pengar ska räknas med. Pengarna är lika mycket värda som om de kom från en sponsor..!

Referenser:
AB 1 2
Kvp 1 2 3
Sydis 1 2 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar