torsdag 6 maj 2010

Ett välfärdssystem som blev lite FÖR bra

Ingen har väl missat vad som pågår i Grekland. En total kollaps har drabbat systemet, något som kom helt oväntat för mig. Nu är jag inte särskilt insatt i länder och deras ekonomi, men när jag fått alla fakta kring välfärdssystemet i Grekland på bordet måste jag säga... hur fan tänkte ni?!?

* Uppenbarligen är pensionsåldern varit löjligt låg. Att någon jobbat till 60 års-ålder är tydligen mycket ovanligt.

* Statsanställda (inte minst) har haft en till två extra månaderlöner om året.

* Inkomster under 12000 euro/år är skattefria.

* 30 procent av statens finanser har hanterats svart...

Dessa fyra fakta hittade jag i dagens Metro och är bara en del av del av den sinnessjuka välfärd som Grekland bjudit/bjuder på. Fler exempel finns här, saxat från Aftonbladet. Jag har så svårt att förstå... eller så är jag bara avundsjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar