tisdag 16 mars 2010

Bidragsberoende?

Diskuterade med en kollega häromdagen. Kom in på det här med bidrag och andra typer av ersättningar.

Jag hävdade, och hävdar fortfarande, att barnbidraget borde inkomstanpassas. Jag tycker inte det är relevant att människor som tjänar massor av pengar ska dra in en extra lusentapp per barn. Det blir nästan lite löjligt. Jag kan inte tänka mig att denna lilla summa gör någon nytta när du tjänar sexsiffriga belopp i månaden…

Två frågor som jag vet kommer dyka upp i sammanhanget (så jag svarar på dem redan nu…)

1) Finns det risk att det blir ett ”klassamhälle” om det skulle bidragsprövas? Kanske det, men vi HAR redan ett klassamhälle, vare sig vi vill det eller inte.

2) Var skulle inkomstgränsen gå? Det vet jag faktiskt inte, men Per Gessle (har han barn?) borde INTE få barnbidrag… Inte Stefan Selakovic heller, för den delen…

Summan av min och min kollegas samtal var i alla fall att han tyckte att jag borde avsäga mig mitt barnbidrag som jag får för dottern. Allt för att vara solidarisk i mitt sätt.

Även om jag nu inte tänker göra det (jag VILL inte och jag tjänar för lite för det) så blir funderingen; Skulle jag kunna vägra ta emot barnbidraget, eller är det lagstadgat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar