onsdag 28 juli 2010

Ta pengarna och var stolt!

Wanderson är enligt uppgifter klar för spel i Saudiarabien. 24-åringen får ett kontakt värt 30 miljoner kronor (netto) för tre år. Dessutom får han lite annat smått och gott såsom lyxhus, lyxbil och en massa flygresor. Grattis!

Att denna brasse skulle lämna GAIS har egentligen bara varit en tidsfråga. Wanderson är för bra för Sverige och självklart ska en spelare med hans kapacitet testa sina vingar i en bättre liga. Att han då väljer att gå till Saudiarabien känns lite märkligt då det inte känns som ett naturligt steg för en talang att ta. Däremot förstår jag att pengarna och lyxlivet lockar så jag köper hans beslut till fullo.


Så här såg Wanderson ut för något år sedan. Då kunde han bara drömma om 30 miljoner kronor...


Däremot blir det lite pinsamt när Wandersons agent, Patrick Mörk, går ut med uttalande kring hur bra ligan är. Vad sägs om dessa citat;


”Lagen i Saudiarabien har riktigt hög klass på sina importer och ligan är jämförbar med den holländska i kvalitet. Han har haft en del andra alternativ från klubbar i Europa och hade vi väntat till i augusti hade Wanderson säkert hamnat i någon av dem”, säger Patrick Mörk och fortsätter:
”Men han kände att det inte fanns något att tveka på längre. Av Gulfligorna har den saudiska högst status och många spelare köps därifrån till engelska och franska klubbar.”

Snälla herr Mörk; Ge upp försöken att få det att framstå som att Wanderson kommer spela i Saudiarabien för att det är en bra och attraktiv liga. Wanderson kommer att spela där för att han kommer tjäna 10 miljoner (vi tar det igen; NETTO) om året i tre år. Dessutom kommer han leva som en riktig stjärna även UTAN att ens norpa av pengarna. Klart som fan killen går dit – jag hade gjort precis samma sak om någon bett mig… det är varken fult eller skamligt att tjäna pengar!

1 kommentar:

  1. Ack ja, det offentliga ordbajseriet igen ...
    Inom näringsliv, politik, sport osv.
    Annars börjar det efterhand gå upp för mig att jag valt fel bransch - 30 miljoner på tre år för en journalist? Å andra sidan: jag har jobbat länge på SR Värmland! Så helt omöjligt är det ju inte ... Saudiarabien nästa?

    SvaraRadera