lördag 7 augusti 2010

Befria musten!

Under tiden som jag följer Malmös match mot Örebro via webbradion måste jag kommentera det jag la märke till häromdagen. Det var i samband med matchen mellan Helsingborg och Djurgården som jag, till min stora glädje, upptäckte att allsvenskan återigen är på väg att få ett riktigt must!

För er som inte vet vad ett must är så kan jag berätta att det är ett skägg modell större. Vi snackar Evert Ljusberg eller Kapten Haddock i sina glansdagar. Ordet must ska uttalas på skånska – allra helst med malmöitisk accent.

På bilden ser vi en mustasch, två skägg och ett praktfullt must!

Oavsett vilket så såg jag att Djurgårdens Mattias Jonson är på väg att gå från att ha skägg modell större till att kunna stoltsera med ett must. På tiden att någon tar tag i detta. Senast allsvenskan såg ett must var när Thomas Sjöberg härjade på 70- och 80-talen. Jag vill se fler must i fotbollen - det inger respekt! Se hockeyn som en förebild. Där finns det både must och skägg överallt - åtminstone i slutspelstider.

2 kommentarer:

  1. Just det - skäggiga hockeyn, i slutspelstider! När jag höll på att läsa inlägget tänkte jag snabbt på hockeyn, och tänkte påminna dig om just hockeyn (är fortfarande FBK-fan, efter Värmlandstiden). Men så kom det! Har aldrig hört talas om must - i det här sammanhanget (fast jag uppfattar att det ska uttalas ungefär "mooooust". Viva kapten Haddock!!! För övrigt. Samt alla riktiga journalisters stora förebild: Tintin - förstås!

    SvaraRadera
  2. Det var ett präktigt must han MFF:aren hade på bilden! Inte svårt att identiera MUSTET bland skäggen. Sedan har vi ju viss erfarenhet på området...

    /Frasse

    SvaraRadera