torsdag 19 augusti 2010

Sluta kasta skit!

Några månader efter den nye förbundskaptenen Erik Hamréns tillträde läser vi (ibland direkt, ibland mellan raderna) om bristerna som spelarna i landslaget tyckte Lars Lagerbäck hade. Det handlar om allt ifrån att landslaget spelade tråkigt förr till att det var dålig stämning i truppen. Själv förstår jag inte riktigt...

Jag tänker inte glorifierna Lagerbäck för allt han gjorde med landslaget, men han förde oss trots allt till en rad mästerskap. Spelet må ha varit lite upp och ner, men i det stora hela jobbade Lagerbäck med små medel (Sverige har inte ens 10 miljoner invånare) och uppnådde fina resultat. Vi kan inte vänta oss att lilla Sverige ska "göra en -94:a" och vinna brons i varje mästerskap. Vi får nöja oss med att vara med och allt annat bör ses som en bonus. Jantelag? Nä, jag skulle mer kalla det verklighetsförankring. Detta är dock ett annat ämne, som jag gärna tar upp framöver.

Det jag tycker är kass är att vissa spelare kritiserar det "gamla" landslaget. Jag köper om tyckare, proffs eller amatörer, har åsikter - det ska vi ha. Även spelarna ska ha åsikter, men jag tycker det är uselt och rättvist att kritsera en förbundskapten som slutat sitt jobb och dessutom gjort ett jävligt bra jobb! Självklart har Hamrén nya tankar om hur fotboll ska spelas. Det må vara roligare för spelarna att spela i hans system, men sluta upp att offentligt kommentera det som varit.

Att sedan media vinklar och förstorar det är jag helt medveten om. Men det är spelarna också. Mellberg verkar vara den enda som, i mina ögon, gör det rätta och säger så här; "-Det skulle kännas fel att döma ut det Lasse gjorde i tio års tid och säga att allt är fantastiskt nu. Det skulle inte vara rätt, men det är klart att det är annorlunda."

Relaterat:
Anders Svensson gråter en skvätt
Chippen har åsikter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar